
Zdolność do wyczuwania nastrojów innych ludzi, a przez to ich intencji i problemów, wymaga inteligencji emocjonalnej. Ten temat jest ważny szczególnie, gdy myślimy o tym, jak czuje się nasza publiczność i wykorzystujemy naszą empatię do zyskania jej sympatii.
Inteligencja emocjonalna – co to?
Im lepiej rozumiesz, jak ludzie okazują emocje, tym lepiej rozumiesz, jak mogą się czuć. Także pracując nad zrozumieniem siebie, możesz nauczyć się rozpoznawać emocje u innych ludzi. Następnym razem, gdy będziesz na zebraniu w pracy, postaraj się zauważyć, jak wszyscy się czują, i to niezależnie czy je prowadzisz, czy tylko w nim uczestniczysz. Jeśli zauważysz, że wszyscy wyglądają na trochę zakłopotanych, zamiast siedzieć spokojnie, powiedz: „Myślę, że wszyscy czujemy się nieswojo w związku z [tu podaj przyczynę]”.
Okazując empatię (zrozumienie i rozpoznawanie emocji) i nazywając rzeczy po imieniu (w powyższym przykładzie to, co sprawia, że wszyscy czują się niekomfortowo), okazujesz pewność siebie. Jeśli jesteś pewny siebie i budzisz zaufanie, oznacza to, że jesteś odbierany jako osoba charyzmatyczna. Dlatego warto ćwiczyć swoją inteligencję emocjonalną. Jeśli chodzi o prowadzenie zebrań i wszelkich spotkań, także towarzyskich, warto również zagłębić się w wyniki najnowszych badań psychologicznych, które wskazują, że inteligencja emocjonalna dzieli się na cztery dziedziny: samoświadomość, samozarządzanie, świadomość społeczną i zarządzanie relacjami.
W tych domenach znajduje się wiele kompetencji, takich jak samoświadomość emocjonalna, samokontrola emocjonalna, zdolność do adaptacji, zorientowanie na osiągnięcia, pozytywne nastawienie, empatia, wywieranie wpływu na innych, mentorstwo, zarządzanie konfliktami, praca zespołowa i przywództwo. Jak widać, wiele z nich może mieć duży wpływ na sukces w relacjach interpersonalnych.
Więcej artykułów o psychice i relacjach międzyludzkich znajdziesz w serwisie www.mozliwe.pl.